Vertel & Deel

Rolf Holtjer is sinds september 2016 actief als Head of Learning & Development bij Rockwool voor de regio Central West Europe (Benelux en Duitsland). Zijn voornaamste uitdaging is niet het opstellen en (laten) uitvoeren van opleidingsplannen: “Ik wil mensen en organisaties dagelijks laten leren om nog beter te worden in waar ze al goed in zijn.” Hij rapporteert dan ook niet over het aantal opleidingen dat gevolgd zijn of hoeveel certificaten er zijn uitgegeven. In plaats daarvan stelt hij een aantal tradities rondom leren aan de orde en probeert hij concrete oplossingen te formuleren zodat direct wordt overgegaan tot leren tijdns het werk.

 

Stop met het maken van scholings- en opleidingsplannen

Rolf: “In het maken van opleidingsplannen gaat veel energie en tijd zitten. Maar gedurende het maken van het plan wordt er niet geleerd en gaat kostbare tijd verloren. Bovendien: leren moet gebeuren op het moment dat het nodig is en niet op het moment dat het plan gereed is. In de praktijk worden deze plannen nog niet voor de helft uitgevoerd.”

Stop met leren wat je nog niet kunt

“Je kent Messi, de beste voetballer ter wereld? Hij traint elke dag om nog beter te worden in waar hij al de beste in is: voetballen. In zijn POP staat echt niet dat hij beter moet worden in bijvoorbeeld tennissen. Veelal wordt hardnekkig geprobeerd mensen dingen te laten leren die ze nog niet kunnen. We proberen van een vier een mager zesje te maken. Maar als je een acht niet stimuleert en blijft uitdagen, loop je het risico dat die acht uiteindelijk ook een zesje wordt. Waarom proberen we niet van een acht een negen of een tien te maken?”

Stop met klassikaal leren

Tenslotte treft Rolf nog steeds het geloof aan dat een klassieke instructor-led-training (of e-learning) de heilige graal is om mensen iets te leren. “Ik ben niet tegen klassikale trainingen, maar het is niet meer dan de kick-start van het leerproces. Als je ergens niks van weet, dan heb je een instructeur nodig die zegt hoe het zit. Zonder context kun je niks leren. Maar daarna moet je verder, alleen stoppen we het leren dan juist.”

Nieuwe mindset

Om mensen binnen Rockwool dagelijks beter te maken waar ze al goed in zijn promoot hij een nieuwe mindset rondom leren. Die gaat - uiteraard - in tegen de tradities. Hij maakt de vergelijking met de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella die hij 2012 maakte: “Om 800 kilometer te wandelen, maak je ongeveer 1 miljoen stappen. Mijn doel bij het vertrek was om Santiago te halen. Maar geleidelijk werd mij duidelijk dat ook de weg ernaar toe het doel is. Dus ik kan nu genieten van het traject waar we aan begonnen zijn bij Rockwool en waar we elke dag blijven leren. Individueel, van elkaar en met elkaar. Zo loop je trouwens ook richting Santiago: je gaat op weg en je maakt stappen,” vertelt hij enthousiast.

Welke stappen heeft Rockwool inmiddels gemaakt?

Geen Excel trainingen meer

“Op YouTube kun je immers alles vinden over Excel wat je nodig hebt. Gratis en in elke taal die wenst. Er is nu een lijst met de tien beste Excel-leerkanalen op YouTube. En ondanks de eerste schrik over ‘zoek het zelf maar uit’... ze vinden het!”

Working Out Loud sessies

Elke maand komen alle medewerkers van een kleinere businessunit bij elkaar en krijgt een subgroep een uur de tijd om te vertellen waar ze mee bezig zijn in het licht van de nieuwe waarden. De manier waarop ze dat doen, is volledig vrij, zolang de content maar relevant is. Zo leer je veel van een ander en breng je tevens de kernwaarden voortdurend onder de aandacht.

Programma rondom projectmanagement

Hier komt hier geen training aan te pas. Wel doen de deelnemers van een andere businessunit een aantal spellen waarin ze leren projectmatig een stad te bouwen. Daarnaast hebben we twee tijdelijke externe experts aangetrokken die op de werkvloer projectmanagers coachen en zij maken de juiste procesbeschrijvingen en documenten. Over zes maanden moeten de deelnemers het zelf kunnen doen en het anderen kunnen leren.

Samenwerken sales en engineers

Ergens anders laten we sales mensen en engineers samen een business development plan schrijven. Zo leert sales meer van de techniek en de techneut leert beter de klant in het vizier te houden.

Investeren in nieuwe technieken

We bieden sinds kort het meest moderne aan op het gebied van Learning Platforms: Fuse. Dit is een leerplatform waar interne communities van medewerkers kennis delen zoals dat gebeurt binnen de twee belangrijkste leerplatformen in de wereld: YouTube en Google. Iedereen kan (moet) zijn eigen kennis delen: van een link naar interessant artikel, een PowerPoint tot een (zelfgemaakte) video. Bovendien biedt het de mogelijkheid om experts te leren kennen en van ze te leren. Zo wordt iedereen een beetje trainer in het bedrijf. En de expert zelf? Die kan zijn eigen leerweg wel vinden en uitvoeren. Hoe meer je van iets weet, hoe meer je ervan kan leren.”

Welke stappen moeten er nog gezet worden?

“We moeten de HR-organisatie en het management nog verder meenemen in deze mindset,” aldus Rolf. “In elke HR-partner zie ik een eerstelijns L&D-consultant die managers adviseert hoe ze leerbehoeften in de organisatie kunnen analyseren en van een passende oplossing voorzien. Is de oplossing gevonden, dan wordt dit een target waaraan managers en medewerkers samen werken. Mijn ambitie is namelijk om leren als target te gaan zien. We weten hoe we organisatiedoelen moeten vertalen in afdelingsdoelen en persoonlijke doelen, maar die doelen zijn meestal operationeel. Als je er nu ook een leerdoel bijzet, dan wakker je het leren van de mensen en de organisatie pas echt aan. Bovendien moet je het delen van je kennis als target stellen. Vroeger op school mocht je niet afkijken. Nu móét je (laten) afkijken. Als we dat allemaal voor elkaar krijgen, dan maken we met z’n allen, elke dag een stap naar steeds een beetje beter worden. En die weg eindigt nooit gelukkig nooit.”

Download de Powerpoint Presentatie

Log in