Blog

Over informeel leren en hardnekkige gewoontes

Binnen het Evolva-project is ons gedachtegoed, of concept over informeel leren helder. We bedoelen dan: met elkaar leren over onderwerpen die, op dit moment relevant en actueel zijn in ons team. Bovendien zeggen we dan dat als we daar met elkaar onze kennis over delen, dat we dan als team (nog) betere prestaties kunnen leveren.

In de praktijk blijkt dat het best nog lastig is om die slag van het leren via het cursusbureau en de opleidingscatalogus (formeel leren) naar informeel leren op de werkplek te maken. Onze experts werkplekleren zijn bijzonder bekwaam om werkprocessen didactisch te vertalen naar leerprocessen. Maar ze moeten hiervoor dan wel de juiste input krijgen van het team: wat is actueel, wat is relevant, wat verdient in het team extra aandacht?

Komt die input niet of blijft het hangen in vage termen, dan wil nog wel eens de situatie ontstaan dat het team de bal teruglegt bij expert werkplekleren: vertel jij maar wat we moeten doen. En voordat je het weet, krijgt zo’n teambijeenkomst of ontmoeting op een virtueel platform toch weer het karakter van ‘de docent vertelt’. Voor je het weet, is er toch weer een cursusje ergens vandaan gehaald en zijn we weer aan het leren op de oude, vertrouwde en ook wel gemakkelijke manier. En dat was nou net niet de bedoeling bij werkplekleren!
Professor Robert-Jan Simons nam ons op de bijeenkomst met de Evolva-klankbordgroep op 25 juni jl. mee in de vele soorten van leren, elk met voor- en nadelen.
Hij noemde bijvoorbeeld geleid leren: iemand anders die beslist over doelen, toetsen en inhoud. Maar ook ervaringsleren: je leeft, je onderneemt, je ervaart, je deelt je ervaringen met collega’s, maakt nieuwe kennis en maakt nieuwe werkafspraken. Dit is de meer informele manier van leren. En dan is er het zelfgestuurde leren: vanuit persoonlijke doelen, eigen wensen, nieuwsgierigheid, inspiratie en enthousiasme.

Alle drie deze vormen van leren zijn belangrijk voor werkplekleren, maar wel in de juiste verhouding. De wetenschap kan ons (nu nog) niet vertellen wat hiervoor de ideale verhoudingen zijn, maar we weten wel dat ervaringsleren ideaal is voor het verbeteren of veranderen van gedrag, routines en prestaties. Geleid leren daarentegen heeft het meeste effect als complexe info, concepten, kennis, abstracties moeten worden overgebracht. Het zit ‘m dus in maatwerk, in het creëren van de ideale mix van leervormen. Het is volgens Robert-Jan Simons vooral ook in de combinatie van gezond verstand, leerstijlen van het team, het leerklimaat op de werkplek en openheid om goed te kunnen aanvoelen wat er echt actueel en relevant is.

Laatst aangepast opzondag, 06 september 2015 22:21
Jan Valkenborgh

 

Projectadviseur Evolva werkplekleren 3.0. Zaakvoerder Metanoia Management consulting.

Website: https://janvalkenborgh.wordpress.com/

Log in